Ρεπορτάζ

Η περίπτωση της Bridging Europe

 

Η εταιρεία δημοσκοπήσεων «φάντασμα» χωρίς διεύθυνση και τηλέφωνο και χωρίς το δικαίωμα να διενεργεί δημοσκοπήσεις, που δημιούργησε ένα μέλος του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Η «Bridging Europe» είναι η περιβόητη εταιρεία δημοσκοπήσεων που εμφανίστηκε τα τελευταία δύο χρόνια στα κοινά της χώρας, δημοσιεύει τις έρευνες της αποκλειστικά σε φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, αλλά κανένας δεν γνωρίζει σε ποιον ανήκει, ούτε καν που βρίσκεται η έδρα της.

bringingleft

Πρόκειται για μια εταιρεία δημοσκοπήσεων που δεν είναι μέλος του ΣΕΔΕΑ (Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς) αλλά ούτε εγγεγραμμένη στο μητρώο του ΕΣΡ είναι, ώστε να έχει τη δυνατότητα να διενεργεί νομίμως έρευνες κοινής γνώμης. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγει να δημοσιοποιήσει τη μετοχική της σύνθεση, όπως είναι υποχρεωμένες να κάνουν όλες οι νόμιμες εταιρείες, καθώς και να ελέγχεται όπως μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή με τις εταιρείες που ανήκουν στον ΣΕΔΕΑ.

Μέλη του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς έχουν επανειλημμένα ζητήσει από τα συγκεκριμένα ΜΜΕ που συνεργάζονται με την Bringing Europe (αφού δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με κάποιον εκπρόσωπό της εταιρείας καθώς δεν εμφανίζεται κανείς ) να τους μεταφέρουν την παράκληση να παρουσιαστούν και να εγγραφούν στο μητρώο του ΕΣΡ ώστε να λειτουργούν νομίμως. Ο ΣΕΔΕΑ έχει απευθυνθεί επίσης και στον αρμόδιο υπουργό Επικρατείας, καθώς και στον γγ Ενημέρωσης, οι οποίοι συμφώνησαν μαζί τους ότι δεν πρέπει να δημοσιεύονται έρευνες από μη νόμιμες εταιρείες, αλλά τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ συνέχισαν να το κάνουν.

Η συνέχεια από το ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στο inside story:

«Ο νόμος περί δημοσκοπήσεων δεν τηρείται πρώτα από όλα από την ίδια την πολιτεία» υποστηρίζουν όλοι οι δημοσκόποι με τους οποίους μίλησε το inside story στο πλαίσιο ρεπορτάζ για τις δημοσκοπήσεις. Και όλοι τους ανεξαιρέτως αναφέρθηκαν – άλλοι ονομαστικά και άλλοι όχι- στη συγκεκριμένη εταιρεία που διενεργεί δημοσκοπήσεις χωρίς να έχει το δικαίωμα να κάνει έρευνες κοινής γνώμης και χωρίς να δηλώνει ποιος είναι ο ιδιοκτήτης και ποια η μετοχική σύνθεση- όπως ορίζει ο νόμος περί δημοσκοπήσεων.

«Για να δημοσιοποιήσει μία εταιρεία δημοσκοπήσεων μία έρευνα κοινής γνώμης ο νόμος λέει ότι πρέπει να είναι στην λίστα του ΕΣΡ. Την περασμένη Κυριακή είδαμε πάλι μία δημοσκόπηση από εταιρεία που δεν είναι ούτε στον ΣΕΔΕΑ ούτε στο ΕΣΡ. Επιχειρήσαμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους για να τους ενημερώσουμε για τη νομοθεσία και να τους καλέσουμε να εγγραφούν στη λίστα του ΕΣΡ» αναφέρει ο κ.Θωμάς Γεράκης, διευθύνων σύμβουλος της Marc, «αλλά δεν κατέστη δυνατόν γιατί στην ιστοσελίδα τους δεν αναφέρεται ούτε έδρα, ούτε διεύθυνση, ούτε τηλέφωνο!».
Την ίδια περίπτωση στηλιτεύει και ο Δημήτρης Μαύρος, πρόεδρος του ΣΕΔΕΑ, παρότι αρνείται να αναφέρει το όνομα της Bridging Europe. «Εμείς αυτό που κάναμε όταν είδαμε αυτή την έρευνα, ήταν να στείλουμε ένα δελτίο τύπου στα ΜΜΕ http://www.sedea.gr/files/deltio-typou-16.06.17.pdf με τη λίστα του ΕΣΡ ώστε να πληροφορηθούν όλοι ποιες είναι οι νόμιμες εταιρείες. Το θέσαμε και στον αρμόδιο υπουργό και αυτός είπε ότι συμφωνεί μαζί μας».
Η εν λόγω εταιρεία πάντως, εμφανίζεται με έδρα κάποτε στις Βρυξέλλες κάποτε στην Αθήνα, τις προηγούμενες μέρες χωρίς έδρα πουθενά. Μέχρι τώρα τα ευρήματα της Bridging Europe δημοσιεύονται σε φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ (Εφημερίδα Συντακτών, Χωνί) σε κομματικά (Αυγή, Left) ενώ τελευταία και στο κρατικό ΑΠΕ, παρότι πρόκειται για φορέα που διενεργεί δημοσκοπήσεις παρανόμως.

%ce%b1%cf%85%ce%b3%ce%ae%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%bf%cf%83%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%ae%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82
Είναι εντυπωσιακό μάλιστα ότι και ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος, είχε κάνει πριν από λίγο καιρό (αυτό;)κριτική http://news247.gr/eidiseis/synentefxeis/kretsos-sto-news247-o-klados-twn-dhmoskophsewn-de-mporei-na-aytorrythmistei.4007200.html λέγοντας ότι είναι λάθος για τα κομματικά μέσα να παρουσιάζουν δημοσκοπήσεις από εταιρείες που δεν είναι στον ΣΕΔΕΑ αν και λίγες μέρες τη δήλωση αυτή συνέβη ξανά το ίδιο, όπως ξανάγινε την περασμένη Κυριακή.

Η Bridging Europe πάντως πέρα από τη μη τήρηση των περισσότερων διατάξεων του νόμου, σε πολλές έρευνες που είχε δημοσιεύσει απέφευγε να αναφέρει το όνομα του εντολέα παρότι είναι υποχρεωτικό.

Μία από τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις της Bridging Europe ήταν για την Εφημερίδα των Συντακτών, η οποία δημοσιεύθηκε στις 27 Αυγούστου με τίτλο «Ψηφίζουν αλλαγή στο τηλεοπτικό τοπίο» https://www.efsyn.gr/arthro/psifizoyn-allagi-sto-tileoptiko-topio
Στη δημοσιοποίηση της δημοσκόπησης αυτής βλέπουμε να αναφέρεται η ταυτότητα της έρευνας, καθώς η εταιρεία το προηγούμενο διάστημα είχε γίνει αντικείμενο πολλών επικριτικών δημοσιευμάτων, κυρίως γιατί ήταν η μόνη που έδινε και συνεχίζει να δίνει τον ΣΥΡΙΖΑ ως πρώτο κόμμα στην πρόθεση ψήφου, όταν όλες οι υπόλοιπες τον δείχνουν να καταρρέει.

Αυτή δεν είναι η μόνη αλλαγή που υποχρεώθηκε να κάνει η εν λόγω εταιρεία, όταν όλοι άρχισαν να αναρωτιούνται για το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης της νεοφερμένης, αλλά αρνούμενης να νομιμοποιηθεί εγγραφόμενη στο ΕΣΡ εταιρείας.
Ιδρυτής και διευθυντής της Bridging Europe μέχρι πρότινος, δεν ήταν άλλος από τον επίσης νεοφερμένο στα πολιτικά πράγματα της χώρας, τον τριαντάχρονο Δημήτρη Ραπίδη.
director

Ο Δημήτρης Ραπίδης εμφανίστηκε στα πολιτικά πράγματα της χώρας μετά την έναρξη της κρίσης, το 2012, όταν βρέθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ και στη συνέχεια εντάχθηκε στη γραμματεία Εξωτερικής Πολιτικής του κόμματος. Όσοι τον θυμούνται εκεί, αναφέρουν ότι βρέθηκε στην επιτροπή Εξωτερικής Πολιτικής χωρίς να τον γνωρίζουν από πριν, εικάζοντας ότι τον έφερε κάποιο από τα στελέχη της ηγετικής ομάδας. «Μας είπε ότι τον ενδιαφέρουν τα Βαλκάνια και η Τουρκία» αναφέρει ένα από τα μέλη εκείνης της Επιτροπής. «Είχε ένα think tank, την Bridging Europe, δεν ξέραμε από πού χρηματοδοτούνταν και αυτό κάποιοι στον ΣΥΡΙΖΑ δεν το έβλεπαν με καλό μάτι- αυτοί που έφυγαν μετά το τρίτο μνημόνιο. Ο ίδιος δήλωνε άνεργος και έλεγε ότι εκείνη την περίοδο έψαχνε για δουλειά».
Μετά τις Ευρωεκλογές πάντως, ο Δ. Ραπίδης, που στο μεταξύ είχε περάσει στην ομάδα Ευρωπαϊκών υποθέσεων του ΣΥΡΙΖΑ υπό τον Στέλιο Παππά, άρχισε να συνεργάζεται στενά με τον Δημήτρη Παπαδημούλη και να εργάζεται για την ευρωομάδα της αριστεράς, όπου συνεχίζει και σήμερα.
%cf%81%ce%b1%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%b7%cf%82

Ο κ.Ραπίδης σύντομα βρέθηκε στο στόχαστρο των πολιτικών αντιπάλων του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς τόσο από την αρθρογραφία του, όσο και από την παρουσία του στα σόσιαλ μήντια, δεν κρυβόταν η ταύτιση του με το κυβερνών κόμμα, παρότι δεν την ανέφερε πουθενά- πιθανόν λόγω του ηθικά ασυμβίβαστου που υπάρχει με την ιδιότητα του «δημοσκόπου» . Για το λόγο αυτό, όταν τελευταία άρχισαν πολλοί να αναρωτιούνται για τη σχέση του με την κυβέρνηση, έπαψε να εμφανίζεται ως διευθύνων σύμβουλος της Bridging Europe κι εμφανίζεται μόνο ως ιδρυτής της, ενώ στη θέση του διευθύνοντα έχει μπει ένα ξένο όνομα.

Σε επικοινωνία που είχε το inside story μαζί του δήλωσε ότι ο ίδιος δεν είναι πια διευθυντής και συνεπώς δεν μπορούσε να μας απαντήσει στα ερωτήματα που θα του θέταμε. Σε άλλη ερώτηση μας για το που βρίσκεται η έδρα της εταιρείας μας είπε ότι «δεν υπάρχει, γιατί βρίσκεται σε μεταβίβαση», αλλά πριν ήταν στην Αθήνα.
Το inside story επιχείρησε να επικοινωνήσει και με τους φερόμενους ως επικεφαλής της εταιρείας αυτή την περίοδο, αλλά καθώς δεν υπάρχει τηλέφωνο, ούτε e-mail παρά μόνο η δυνατότητα να αφήσεις ένα μήνυμα στην ιστοσελίδα http://www.bridgingeurope.net/contact.html αυτό και πράξαμε , αλλά χωρίς να λάβουμε ποτέ κάποια απάντηση.

%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b5%ce%b9%cf%831

%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b5%ce%b9%cf%832

%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b5%ce%b9%cf%833

%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b5%ce%b9%cf%832

%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b5%ce%b9%cf%833

%ce%b1%ce%bb%cf%84%cf%83%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af%cf%81%ce%b9bringing

%cf%81%ce%b1%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82%cf%85%cf%80%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae%cf%83%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b6%ce%b1

%cf%84%ce%bf%cf%85%ce%af%cf%84%cf%82%cf%81%ce%b1%cf%80

Δημοσιεύθηκε στο insidestory.gr

 

ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΜΕ ΤΙΣ ΜΚΟ ΤΟΥ ΥΠΕΞ

ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ

Η έρευνα του ΥΠΕΞ, που έχει ξεκινήσει εδώ και δύο περίπου χρόνια, φέρνει στην επιφάνεια καλά κρυμμένα μυστικά της δραστηριότητας κάποιων ΜΚΟ στη χώρα μας πριν από την κρίση.

 

υπεξ
(δημοσιεύτηκε στις 12 Αυγούστου 2016 στο Inside story.)

Δεκαπέντε χρόνια μετά την έναρξη της χρηματοδότησης ΜΚΟ από το υπουργείο Εξωτερικών, επιχειρήθηκε για πρώτη φορά έλεγχος όλων των προγραμμάτων που διαχειρίστηκαν από το 2001 μέχρι το 2010 μη κυβερνητικές οργανώσεις με στόχο την αναπτυξιακή και ανθρωπιστική βοήθεια προς τρίτες χώρες. Παλιότερα υπήρξαν μεμονωμένοι έλεγχοι για ελάχιστες πολύ προκλητικές περιπτώσεις, στις οποίες καταλογίστηκαν και πρόστιμα, όμως τώρα επιχειρείται συνολικά απολογισμός και απόδοση ευθυνών, όπου υπάρχει ζήτημα με προγράμματα που χρηματοδοτήθηκαν, αλλά ουδέποτε υλοποιήθηκαν.

Τα εμπόδια είναι πολλά, και τα περισσότερα στοιχεία δεν υπάρχουν πια. Παρόλα αυτά, οι έρευνες που διεξάγονται εδώ και μερικούς μήνες ρίχνουν φως σε αρκετές υποθέσεις και αποκαλύπτουν, μεταξύ άλλων, ότι εγκρίνονταν προγράμματα αμφισβητούμενης σκοπιμότητας και πως τα χρήματα για πολλά από αυτά έμεναν στην Ελλάδα, αντί να πηγαίνουν στις χώρες για τις οποίες προοριζόταν η βοήθεια.

Όλα αυτά τα χρόνια, συνολικά 176 ΜΚΟ χρηματοδοτήθηκαν από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του ΥΠΕΞ (ΥΔΑΣ)Η ιστοσελίδα της υπηρεσίας. Τους τελευταίους μήνες έχουν σταλεί στην Εισαγγελία Διαφθοράς 44 προγράμματα, ενώ για περισσότερες από 25 ΜΚΟ έχει ξεκινήσει η διαδικασία καταλογισμού για την επιστροφή χρημάτων. Οι αποφάσεις καταλογισμών που έχουν γίνει σε μέλη διοικητικών συμβουλίων ΜΚΟ έως τώρα φτάνουν τα 1.980.000 ευρώ, ενώ η έρευνα συνεχίζεται.

Πριν από λίγο καιρό επιστράφηκαν τα πρώτα χρήματα στο δημόσιο. Συγκεκριμένα, κατατέθηκαν 202.000 ευρώ, ποσό που δόθηκε το 2008 για δύο προγράμματα της ΜΚΟ Ελληνικό Ινστιτούτο Επικοινωνίας Leadership, τα οποία δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Τα προγράμματα, που είχαν χρηματοδοτηθεί από την ΥΔΑΣ, αφορούσαν την “Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αίγυπτο” και την “Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας της Σερβίας”.

Οι ΜΚΟ ως άλλο ένα κόλπο

Όταν ξεκίνησε η κρατική χρηματοδότηση των ΜΚΟ, το 2001 –τότε που ξεφύτρωναν σαν τα μανιτάρια– και όσο αυτή διαρκούσε, δηλαδή μέχρι την αρχή της κρίσης, ελάχιστα γράφονταν και ακόμα λιγότερα αποκαλύπτονταν σχετικά με το ποιοι και πώς έπαιρναν τα χρήματα αυτά. Λίγο πολύ όμως, όλοι είχαν αντιληφθεί ότι στην Ελλάδα (και) η υπόθεση της αναπτυξιακής και ανθρωπιστικής βοήθειας προς τρίτες χώρες είχε μετατραπεί σε μεγάλο βαθμό σε μια υπόθεση κολλητών και κατάχρησης δημόσιου χρήματος.

Οι ΜΚΟ εξελίχθηκαν σύντομα σε άλλο ένα “κόλπο”, από αυτά που στήνονται στις αυλές της κυβερνητικής εξουσίας για να ωφελούνται οι ημέτεροι. Προφανώς όχι τυχαία, τα μεγαλύτερα ποσά –μιλάμε για εκατομμύρια ευρώ– δόθηκαν σε ΜΚΟ που διοικούνταν από πρόσωπα με ισχυρές φιλίες και δεσμούς με την πολιτική εξουσία. Κάποιοι από αυτούς μάλιστα, επιβιώνουν και στη σημερινή πολιτική κατάσταση.

Παρότι οι όροι χρηματοδότησης ήταν εξαιρετικά πολύπλοκοι και δύσκολοι –ενδεχομένως και για να αποθαρρυνθούν οι “εκτός συστήματος” από το να διεκδικήσουν μέρος της χρηματοδότησης, είτε αυτοί είχαν αγαθές προθέσεις είτε όχι– ποτέ δεν ελέγχθηκε η σκοπιμότητα των έργων για τα οποία δινόταν αφειδώς κρατική χρηματοδότηση. Αποτέλεσμα ήταν πολύ συχνά να χρηματοδοτούνται προγράμματα όπως “Κοινωνικά Δίκαιος Τουρισμός στον Λίβανο”, “Χρηστή Διακυβέρνηση στο Σουδάν”, κ.λπ. Κανένας στο υπουργείο Εξωτερικών δεν γνώριζε σε τι αφορούσαν τα προγράμματα αυτά, ποιο ήταν το περιεχόμενό τους και εάν η ελληνική κυβέρνηση είχε σοβαρούς λόγους να τα χρηματοδοτήσει.

Ακόμα πιο ουσιώδες όμως, είναι ότι ποτέ δεν ελεγχόταν εάν το όποιο έργο –σοβαρό ή μη, αναγκαίο ή όχι– πραγματοποιούνταν και παραδίδονταν. Είναι άξιο απορίας το πώς, ενώ ήταν τόσο δύσκολοι οι όροι έγκρισης χρηματοδότησης ενός προγράμματος από πλευράς τεχνικών προϋποθέσεων, στη συνέχεια δεν υπήρχε σχεδόν κανένας ουσιαστικός έλεγχος για το αν υλοποιήθηκε.

Επισήμως, σκοπός της χρηματοδότησης των ΜΚΟ ήταν να προσφέρουν αυτές, αντί για το κράτος –και οπωσδήποτε στο όνομα της Ελλάδας– αναπτυξιακή και ανθρωπιστική βοήθεια σε κράτη που την είχαν ανάγκη, ενισχύοντας την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.

Η συγκεκριμένη πηγή χρηματοδότησης κολλητών και φίλων –αν και υπήρχαν και κάποιες σοβαρές οργανώσεις– στέρεψε όταν η κρίση προχώρησε, καθώς η κατάσταση άρχισε να φαντάζει προκλητική και οι ψίθυροι για το τι πραγματικά συνέβαινε όλο και δυνάμωναν. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στην κραυγαλέα υπόθεση της διαβόητης ΜΚΟ “Αλληλεγγύη”, καταλογίστηκαν από το 2008 και ζητήθηκε να επιστραφούν 6,69 εκατ. ευρώ (η γνωστή υπόθεση με τα χαλασμένα κοτόπουλα). Κάποια χρήματα επιστράφηκαν, αλλά όχι όλα και η υπόθεση αυτή βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και αρκετά χρόνια, χωρίς να έχουν αποδοθεί ευθύνες στον πρόεδρο της ΜΚΟ κ. Δημήτρη Φουρλεμάδη, ο οποίος τότε τα παράτησε και έγινε διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Alphaτου επιχειρηματία Δ. Κοντομηνά.

Η “Αλληλεγγύη” είχε λάβει συνολικά 23,6 εκατομμύρια ευρώ και μόλις τον προηγούμενο μήνα βρέθηκαν και καταγράφηκαν για πρώτη φορά όλα τα ποσά, καθώς επικρατούσε (ενδεχομένως σκόπιμο) χάος. Περίπου 10 προγράμματα της “Αλληλεγγύης” έχουν κλείσει, θεωρούνται δηλαδή από το κράτος οικονομικά τακτοποιημένα, ενώ 18 παραμένουν ανοιχτά και ως τώρα υπάρχουν καταλογισμοί για τέσσερα προγράμματα που έχουν ελεγχθεί. Η ΜΚΟ έχει επιστρέψει τα 5,3 εκατομμύρια ευρώ στο ΥΠΕΞ, ενώ το ελληνικό κράτος της ζητάει πίσω πολύ περισσότερα.

Μετ’ εμποδίων ο έλεγχος

Εδώ και λίγο καιρό στο ΥΠΕΞ επιχειρείται για πρώτη φορά ενδελεχής έλεγχος από μία ομάδα διπλωματών (θα μπορούσαμε να τους χαρακτηρίσουμε και “αδιάφθορους”, εάν αυτές οι λέξεις δεν είχαν χάσει το νόημά τους τελευταία), που προσπαθεί να ρίξει φως σε όλες τις υποθέσεις για να ελεγχθούν τα πάντα από την αρχή: ποιοι πήραν χρήματα, γιατί τα πήραν και τι τα έκαναν.

Τα εμπόδια ωστόσο είναι πάρα πολλά, όπως διαπιστώνουν τόσο οι διπλωμάτες όσο και οι δικαστές. «Πρώτον, άντε να αποδείξεις ύστερα από 15 χρόνια αν έγινε ή όχι –κι αν έγινε όπως θα έπρεπε να είχε γίνει– ένα σεμινάριο από ελληνική ΜΚΟ σε ένα χωριό του Πακιστάν, ιδιαίτερα όταν και η πρεσβεία και η ΥΔΑΣ (σ.σ αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΞ) έχουν ήδη “βεβαιώσει” την καλή εκτέλεσή του», αναφέρει πρόσωπο που ερευνά τις υποθέσεις αυτές. Η κατάσταση όμως είναι ακόμα χειρότερη, όπως εξηγεί, όσον αφορά στην “ανθρωπιστική βοήθεια”, όπου δεν έχει μείνει κανένα ίχνος, παρά μόνο δηλώσεις όπως αυτή: «Μοιράσαμε τέντες και κουβέρτες και φύγαμε».

Αυτή τη στιγμή πάντως έχει σταματήσει κάθε νέα χρηματοδότηση και στην ΥΔΑΣ υπάρχουν δύο κατηγορίες προγραμμάτων ΜΚΟ:

α) Τα “κλειστά”, δηλαδή εκείνα που υποτίθεται ότι είναι δημοσιονομικά τακτοποιημένα. Αυτά είναι περίπου 530, τα οποία ύστερα από τις βεβαιώσεις των πρεσβειών των χωρών στις οποίες δραστηριοποιήθηκαν οι ΜΚΟ και της αρμόδιας υπηρεσίας ΥΔΑΣ πήραν και τις ευλογίες της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Έλεγχου στο ΥΠΕΞ και στάλθηκαν μαζί με όλα τα παραστατικά στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπου βρίσκονται σωρηδόν σε μια αποθήκη στην Κάντζα, όπου κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκεται τι και η εύρεση οποιουδήποτε δικαιολογητικού είναι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ηράκλειος άθλος. Μάλιστα, δεν κρατήθηκαν καν αντίγραφα τους στην ΥΔΑΣ!

Για να ολοκληρωθεί η εκταμίευση της κρατικής χρηματοδότησης, οι πρέσβεις έπρεπε να βεβαιώσουν για την καλή εκτέλεση των έργων. Οι περισσότεροι συνήθως δεν είχαν ιδέα για τα προγράμματα, αλλά παρόλα αυτά έδιναν το ΟΚ, καθώς γνώριζαν ότι αυτά είχαν το πράσινο φως από το ΥΠΕΞ, και πως αυτό ήθελαν οι πολιτικές ηγεσίες, από την αρχή που ξεκίνησε η χρηματοδότηση συγκεκριμένων ΜΚΟ και η έγκριση των προγραμμάτων τους. Η ΝΔ κάλυπτε το ΠΑΣΟΚ και το αντίθετο, παρά την όποια λεκτική αντιπαράθεση στο θέμα αυτό, κυρίως επιμέρους βουλευτών. Οι εξαιρέσεις ήταν ελάχιστες και μόνο χάρη στους λίγους διπλωμάτες που αρνήθηκαν να κάνουν τα στραβά μάτια διασώθηκαν κάποια στοιχεία, αφού οι πολιτικές ηγεσίες είχαν σπεύσει να κλείσουν άρον άρον τους φακέλους των προγραμμάτων, με τα περισσότερα στοιχεία να έχουν εξαφανιστεί από το ΥΠΕΞ.

Όλα τα παραπάνω σήμαιναν ότι πολλά “κλειστά” προγράμματα απλώς έκλεισαν για να κλείσουν, χωρίς να έχουν ελεγχθεί ουσιαστικά.

β) Τα “ανοικτά”, δηλαδή αυτά που δεν έχουν ακόμα περάσει από τον οικονομικό έλεγχο της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Έλεγχου και δεν έχουν σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, επειδή το 2010 το ΥΠΕΞ δεν τους είχε πληρώσει την τρίτη ή την τέταρτη δόση λόγω περιστολής δαπανών. Αυτά είναι 198. Kαι εδώ έχουμε πάλι βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης από πρεσβείες (πλην ελαχιστότατων περιπτώσεων) καθώς και το OK από την ΥΔΑΣ.

Όπως εξηγούν αρμόδιες διπλωματικές πηγές, για να αποδειχθεί ότι οι “βεβαιώσεις” δόθηκαν χωρίς έλεγχο (σύμφωνα με βάσιμες ενδείξεις και πληροφορίες που υπάρχουν για κάποια προγράμματα) πρέπει να αποδειχθεί ότι: α) το έργο δεν έγινε καθόλου ή έγινε με πολύ πλημμελή τρόπο και β) ότι υπήρξε δόλος εκ μέρους των υπαλλήλων που εξέδιδαν τις βεβαιώσεις –πράγμα πολύ δύσκολο, εάν όχι ακατόρθωτο. Υπάρχουν, όπως λένε πηγές μέσα από το ΥΠΕΞ, “καραμπινάτες” περιπτώσεις που είναι φανερά απάτες, όμως είναι πολύ πιθανό να μην βρεθούν ποτέ οι αποδείξεις. Πάντως, γίνεται προσπάθεια να “ξεσκονιστούν” τα πάντα, και σε ορισμένες περιπτώσεις όπως αυτές που αναφέρουμε παρακάτω, υπάρχουν αποτελέσματα.

Μεγάλες είναι βέβαια, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, και οι ευθύνες της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Έλεγχου στο ΥΠΕΞ, που υπάγεται στο υπουργείο Οικονομικών, η οποία σπανιότατα βρήκε κάτι το μεμπτό, –παρότι υπήρχαν και μάλιστα πολλά– και όταν έβρισκε, το επέστρεφε στην ΥΔΑΣ “για διόρθωση” (αν π.χ. έλειπε μια ημερομηνία ή μια σφραγίδα) χωρίς να μπαίνει στην ουσία του πράγματος. Ευθύνες έχουν και οι πάρεδροι του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο ΥΠΕΞ, που επίσης αρκούνταν σε καθαρά τυπικούς ελέγχους. Γι’ αυτό και σε κάθε δίωξη περιλαμβάνεται και ο επικεφαλής των παρέδρων, την εποχή που έγινε το αδίκημα.

“Αναπτυξιακή βοήθεια” σε κοσμηματοπώλες και βιομηχάνους

Εκτός από τα περίπου 700 χρηματοδοτημένα προγράμματα των ΜΚΟ, έχει ανακαλυφθεί στα αρχεία και μια σειρά από Χρηματικά Εντάλματα Προπληρωμής (ΧΕΠ) με τα οποία επίσης δίνονταν (ακόμα ευκολότερα) χρήματα από την ΥΔΑΣ σε γνωστούς και φίλους, χωρίς καμία προφανή σκοπιμότητα. To inside story διαθέτει έγγραφα ΧΕΠ, με τα οποία δίνονται μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ιδιοκτήτη εκδοτικού οίκου (Ίνδικτος) –που ανήκε στο φιλικό περιβάλλον στελέχους της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΞ εκείνης της περιόδου– με αιτιολογία την έκδοση κάποιων φυλλαδίων, ενώ βρέθηκε και ΧΕΠ για δαπάνη ύψους 18.948 ευρώ σε πολύ γνωστό κοσμηματοπωλείο της Αθήνας (Πενθερουδάκης).

Η ομάδα των διπλωματών που ελέγχει όλες αυτές τις δαπάνες έχει στείλει αρκετά και από αυτά τα ΧΕΠ στην Εισαγγελία. Τα ποσά των διαπιστωθεισών χρηματοδοτήσεων από την πλευρά του ΥΠΕΞ αναφέρονται με επιφύλαξη, όπως αναφέρουν και στην δικαιοσύνη, καθώς δεν υπάρχει ακόμη ασφαλής καταγραφή των συνόλου των εκταμιεύσεων της ΥΔΑΣ. Η καταγραφή είναι πλήρης μόνο σε σχέση με τα στοιχεία που υπάρχουν σήμερα στο ΥΠΕΞ και έχουν βρεθεί.

Μια ακόμα από τις ενδιαφέρουσες περιπτώσεις που ανακάλυψαν πρόσφατα στο ΥΠΕΞ ήταν και η ΜΚΟ που εμφανιζόταν στις λίστες των χρηματοδοτούμενων οργανώσεων με την ονομασία INA και μέλη της ήταν …βιομήχανοι της βόρειας Ελλάδας. Με το πρόσχημα της αναπτυξιακής βοήθειας –όπως αναφέρεται και σε έγγραφο με στοιχεία που εστάλησαν στη δικαιοσύνη– τα χρήματα φαίνεται να πήγαιναν σε ιδιωτικές εταιρείες. Την υπόθεση πλέον ερευνά (και) η δικαιοσύνη, παρότι υπήρξε ζωηρό ενδιαφέρον βορειοελλαδίτη υπουργού υπέρ των συγκεκριμένων επιχειρηματιών.

Το “Κέντρο Ευρωπαϊκου Συνταγματικού Δικαίου”

Για να καταλάβει κανείς πώς λειτουργούσε το σύστημα, αρκεί να παρακολουθήσει ένα από τα χαρακτηριστικά προγράμματα των ΜΚΟ που χρηματοδοτούσε το υπουργείο Εξωτερικών. Η περίπτωση, που έχει σταλεί και στον εισαγγελέα, είναι το πρόγραμμα κοινωνικά δίκαιου τουρισμού στο Λίβανο από τη ΜΚΟ “Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου-Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου” (αναφέρεται και ως ΚΕΣΔ σε κάποια έγγραφα). Πολλά από τα στοιχεία που βρέθηκαν στον φάκελο του “κλειστού” αυτού προγράμματος είναι πραγματικά άξια αναφοράς.

Το πρόγραμμα “Fairtour” ή αλλιώς “Εκπόνηση σχεδίου και εφαρμογής δράσεων για την προώθηση κοινωνικά δίκαιου τουρισμού στη Συρία και στο Λίβανο”Από τη ιστοσελίδα της οργάνωσης είχε προϋπολογισμό 320.000 ευρώ. Διαπιστώθηκε λοιπόν ότι υπήρξε εκταμίευση της β’ και γ’ δόσης (120.000 ευρώ), ενώ ο πρέσβης της Ελλάδας στη Βηρυτό εκείνη την περίοδο Νικόλαος Βαμβουνάκης είχε εισηγηθεί αρνητικά, καθώς ουδέποτε, όπως είπε, είχε λάβει γνώση του συγκεκριμένου προγράμματος. Από τις ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις, ο πρέσβης αρνήθηκε να κάνει τα στραβά μάτια, προς μεγάλη και δυσάρεστη έκπληξη των ενδιαφερομένων.

Σχετικά με το “Fairtour”, από το σχετικό έγγραφο του ΥΠΕΞ μαθαίνουμε ότι:

Υπήρξε μελέτη για το πρόγραμμα, που κόστισε 80.000 ευρώ. Από αυτά, τα 50.000 ευρώ πήγαν σε Έλληνες και τα 30.000 σε ξένους.
Για δαπάνες φιλοξενίας στην Ελλάδα (οι αποστολές ήταν για τρία ολιγοήμερα σεμινάρια 4 ή 6 ατόμων) αναφέρεται το υπερβολικό ποσό των 60.000 ευρώ.
Από τον συνολικό προϋπολογισμό του προγράμματος, το 90% των χρημάτων δαπανήθηκε στην Ελλάδα και μόνο το 10% στη χώρα-πεδίο δράσης.
Υπήρξε μέχρι και διαμαρτυρία συμμετεχόντων, όπως της διευθύντριας του υπουργείου Τουρισμού του Λιβάνου, για τα πανάκριβα εισιτήρια μέσω Κύπρου που στοίχιζαν 600 δολάρια περισσότερα από την πτήση της Ολυμπιακής, ενώ η λιβανέζικη αεροπορική εταιρεία τους τα προσέφερε, όπως ανέφερε, δωρεάν. Επίσης η συγκεκριμένη γυναίκα πρότεινε να μειωθούν οι διανυκτερεύσεις και επεσήμανε ότι εάν η πρότασή της δεν γινόταν δεκτή, δεν θα συμμετείχε ούτε η ίδια ούτε άλλο ένα στέλεχος, του οποίου το όνομα αναφέρει. Προφανώς η πρόταση της δεν έγινε δεκτή, γιατί τελικά όπως προκύπτει από τα στοιχεία που βρέθηκαν, ακύρωσαν τη συμμετοχή τους.
Ο εκπρόσωπος της λιβανέζικης ΜΚΟ που θα συνεργαζόταν με την ΜΚΟ του “Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου” για το πρόγραμμα ήταν κι εκείνος δυσαρεστημένος, καθώς φαίνεται ότι είχε συμφωνηθεί να υποδείξει αυτός τα πρόσωπα που θα συμμετείχαν στα σεμινάρια, πράγμα που δεν συνέβη και διαμαρτυρήθηκε γι’ αυτό. Από την ελληνική ΜΚΟ του απάντησαν ότι τα πρόσωπα που συμμετείχαν τα υπέδειξε η πρεσβεία της Ελλάδας στον Λίβανο, πράγμα που επίσης διαψεύδεται από την πρεσβεία, με τον τότε πρέσβη να αναφέρει ότι ουδέποτε ρωτήθηκε.
Από τα 320.000 ευρώ του προϋπολογισμού του προγράμματος, ο τοπικός εταίρος θα έπαιρνε μόνο τα 15.000 ευρώ. Κατά τη διάρκεια της τελικής ημερίδας ωστόσο είχε λάβει μόνο 5.000 και από τον φάκελο του προγράμματος δεν φαίνεται αν έλαβε και τα υπόλοιπα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραστατικά του προγράμματος δεν υπάρχουν πια στον φάκελο της ΜΚΟ “Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου” στο ΥΠΕΞ, αφού το πρόγραμμα έχει “κλείσει” και θεωρείται τακτοποιημένο αρμοδίως με τις τότε υπηρεσίες του ΥΠΕΞ να έχουν εκδώσει και βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης, κουκουλώνοντας την αρνητική εισήγηση του πρέσβη και τις λοιπές ενδείξεις.

Διαπιστώθηκε επίσης, ότι μετά από αναφορά του τότε πρέσβη στον Λίβανο προς το ΥΠΕΞ, είχε διαταχθεί –ως όφειλε– ΕΔΕ από τον κ. Μολυβιάτη, η οποία ωστόσο δεν αξιοποιήθηκε περαιτέρω και βρέθηκε καταχωνιασμένη στα αρχεία. Χάρη σε αυτήν ωστόσο βρέθηκαν τα παραπάνω στοιχεία που αποκαλύπτουν τι συνέβαινε με τα προγράμματα αυτά. Στοιχεία που βέβαια δεν θα είχαν συλλεχθεί, εάν δεν βρισκόταν ένας πρέσβης να στείλει αναφορά, αρνούμενος να κάνει ό,τι έκαναν οι περισσότεροι.

Το κόστος κάποιων από τα προγράμματα, από παλαιότερες λίστες του ΥΠΕΞ

Ο πρόεδρος της ελληνικής ΜΚΟ που εμπλέκεται, τοποθετήθηκε πριν από μερικούς μήνες στην Επιτροπή των Σοφών για το Ασφαλιστικό από υπουργό που υπήρξε μέλος και αυτός της συγκεκριμένης ΜΚΟ και το αναφέρει στο βιογραφικό του. Η συγκεκριμένη ΜΚΟ είναι από εκείνες που έχουν λάβει μεγάλες χρηματοδοτήσεις για πλήθος προγραμμάτων όπως: “Τεχνική υποστήριξη της αλβανικής κυβέρνησης για την καταπολέμηση της διαφθοράς”, “Ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στην κοινωνική και οικονομική ζωή της Ιορδανίας”, “Καλύτερη νομοθέτηση στη Δημοκρατία της Αρμενίας”, “Εκπαίδευση εμπειρογνωμόνων στη χρηστή διακυβέρνηση στο Σουδάν”, “Eκπαίδευση δικαστών στη Νότια Αφρική” κ.α (πηγή:  η ιστοσελίδα της οργάνωσης).

Αναμένονται οι πρώτες διώξεις

Εδω και 17 μήνες η ομάδα των “αδιάφθορων” της ΥΔΑΣ μελετά σε βάθος τους φακέλους και προσπαθεί να αποδείξει τα τρωτά, τις αντιφάσεις και τις τυπικές παραλείψεις των έργων και των συμβάσεων. Αν κρίνουν ότι για ένα πρόγραμμα έχουν επαρκή αρνητικά στοιχεία, το στέλνουν στην Εισαγγελία κατά της Διαφθοράς.

Ειδικά τους τελευταίους μήνες, που η “ομάδα Ράικου” της εισαγγελίας ενεργοποιήθηκε ξανά, φαίνεται να αρχίζει να κινείται και η δικαιοσύνη, γιατί μέχρι πρότινος τα έστελναν μεν στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, αλλά δεν γινόταν τίποτα.

Στο επόμενο εξάμηνο, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις ή στασιμότητα από τη δικαιοσύνη, αναμένεται να γίνουν διώξεις για αρκετά προγράμματα για τα όποια έχουν σταλεί πολλά στοιχεία, όπως π.χ. αυτό που αφορά τα λεφτά που είχαν συγκεντρωθεί για το τσουνάμι, που θεωρείται μεγάλο σκάνδαλο από όσους το διερεύνησαν, καθώς και δυο-τρεις περιπτώσεις ΜΚΟ ανθρώπων με ισχυρές διασυνδέσεις στο πολιτικό κατεστημένο, τότε αλλά και τώρα.

Η έλλειψη προσωπικού που να είναι πρόθυμο να συμβάλει στη διερεύνηση των προγραμμάτων είναι ακόμα ένα σοβαρό εμπόδιο στον έλεγχο των ΜΚΟ, καθώς υπάρχει τεράστιος όγκος δουλειάς και πάρα πολύ λίγα άτομα που εργάζονται γι’ αυτό. Για κάθε υπόθεση χρειάζεται έρευνα πολλών ημερών και ιδιαίτερη προσοχή, γιατί «τα λάθη δεν επιτρέπονται», όπως λέει πηγή από το ΥΠΕΞ.

Παράλληλα, η ομάδα της ΥΔΑΣ απαντάει σε εφορίες και ΣΔΟΕ, που ερευνούν φορολογικά διάφορες ΜΚΟ, κι επίσης προβαίνει σε καταλογισμούς, μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία, καθώς πρέπει να τους σταλούν τα παραστατικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Την ίδια στιγμή προσπαθούν να βρουν τι έγιναν παραπάνω από 46 εκατομμύρια ευρώ που είχαν δοθεί από το ΥΠΕΞ σε άλλα υπουργεία για “αναπτυξιακές δράσεις στο εξωτερικό” (γιατί συνέβαινε και αυτό, προκειμένου να μοιράζονται κάποια κονδύλια και σε άλλα υπουργεία).

https://insidestory.gr/article/voitheia-trites-hores?token=LKEHJ51CBI

 

“Ακαδημία Διαφάνειας” από τον καθηγητή της “χρυσής” ΜΚΟ

Ακαντεμι

(δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο 2013 στην εφημερίδα “Επενδυτής”)

«ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ» από τον καθηγητή Φλογαίτη και την οργάνωσή του, η οποία συγκαταλέγεται στις «χρυσές ΜΚΟ» που χρηματοδοτήθηκαν με εκατομμύρια ευρώ από όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών.

Τη δημιουργία «Ακαδημίας Διαφάνειας» που θα εκπαιδεύει δημόσιους λειτουργούς για «την πάταξη της διαφθοράς» ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες η αρμόδια γενική γραμματεία του υπουργείου Δικαιοσύνης για θέματα Διαφάνειας. Εμπνευστής της ο καθηγητής της νομικής, Σπ.Φλογαίτης, φίλος πολλών νυν και πρώην υπουργών, που έχει διοριστεί σε δημόσιες θέσεις, τόσο επί κυβερνήσεων Ν.Δ, όσο και επί ΠΑΣΟΚ και που επιχορηγήθηκε με εκατομμύρια ευρώ ως ΜΚΟ για έργα όπως η «Νομική μεταρρύθμιση στο Αφγανιστάν» και η «Καταπολέμηση της διαφθοράς στο Λίβανο», σύμφωνα με τα αρχεία του υπουργείου Εξωτερικών .

Η «Ακαδημία Διαφάνειας» που σχεδιάζεται να λειτουργήσει τον Οκτώβριο για να εκπαιδεύσει δημοσίους λειτουργούς από καθηγητές και δικαστικούς, σχετίζεται με τη ΜΚΟ του κ. Φλογαίτη. Όσο για τους πόρους της, υπάρχει μάλλον…αδιαφάνεια, αφού τόσο ο αρμόδιος γ.γ του υπ. Δικαιοσύνης, Γ. Σούρλας, όσο και οι εκπρόσωποι της «Ακαδημίας», όταν ρωτήθηκαν δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν καθώς είπαν ότι δεν το γνωρίζουν ακόμα.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες από το υπουργείο Δικαιοσύνης, η οργάνωση του κ. Φλογαίτη είχε αναλάβει, επ’ αμοιβή, και το έργο της μελέτης και συλλογής στοιχείων για την καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης (κάτι για το οποίο πιέζει και η τρόικα). Παρότι, μάλιστα, καθυστέρησε να παραδώσει τη μελέτη, τα στελέχη που την παρέλαβαν σχολίαζαν ότι ήταν μάλλον ανεπαρκής και «δεν δόθηκαν οι απαντήσεις» που περίμεναν.

8831838_orig
Ο κ. Φλογαίτης ωστόσο, προχώρησε στο επόμενο πρότζεκτ του με το υπ. Δικαιοσύνης: «Η εκπαίδευση προτεραιότητα για την πάταξη της διαφθοράς» ήταν ο τίτλος του δελτίου τύπου που εξέδωσε τον περασμένο μήνα ο γ.γ «Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων», Γ. Σούρλας. Στην ανακοίνωση αυτή αναφερόταν ότι το θέμα της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για την καταπολέμηση της διαφθοράς» . Όπως ενημέρωνε το δελτίο τύπου, το έργο αυτό θα αναλάβει η «Ακαδημία Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την Καλή Διακυβέρνηση» . Παρά τον βαρύγδουπο τίτλο της «Ακαδημίας», πρόκειται για “παράρτημα” της οργάνωσης του καθηγητή Σπύρου Φλογαίτη, με την εξίσου εντυπωσιακή ονομασία «Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου».

Η συγκεκριμένη οργάνωση θεωρείται από τις πλέον ευνοημένες, που έχουν χρηματοδοτηθεί με εκατομμύρια ευρώ, τόσο επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, όσο και επί Νέας Δημοκρατίας. Ορισμένα ενδεικτικά έργα για τα οποία, όπως αναφέρεται στις λίστες των ΜΚΟ του ΥΠΕΞ, έχει λάβει χρηματοδότηση, είναι : «Νομική μεταρρύθμιση του Ιράν» , «Νομική μεταρρύθμιση στο Αφγανιστάν», «Καταπολέμηση της διαφθοράς στο Λίβανο», « Επιμόρφωση νομικών της Μολδαβίας», «Επιμόρφωση νομικών για το κράτος δικαίου στο Αζερμπαϊτζάν», «Παράρτημα της οργάνωσης στο Ιράν», «Εκπαίδευση δικαστών στη Νότια Αφρική», «Εκπαίδευση στη χρηστή διακυβέρνηση στο Σουδάν» κ.α

6135847_orig
Ο κ. Φλογαίτης, μάλιστα, με τις γενναιόδωρες κρατικές επιχορηγήσεις έχει δημιουργήσει για την οργάνωσή του μία εντυπωσιακή έδρα (πλην αυτής που έχει στο Κολωνάκι) στη λεωφόρο Αθηνών Σουνίου (32,5 στρεμμάτων) που αποτελείται από δύο μεγάλα κτίρια με συνεδριακά κέντρα αλλά και ξενοδοχειακή υποδομή χώρων διαμονής συνέδρων (ξενώνας 28 κλινών).

ALeqM5jhkVK975EVDDBbcEwsdTgB5ApHYA
Ο καθηγητής είναι γνωστός για τις πολύ καλές σχέσεις του με όλο το πολιτικό σύστημα, διαχρονικά. Παλιά υπήρχε η εντύπωση ότι ανήκε στον Συνασπισμό, αλλά όταν πρωθυπουργός έγινε ο Κ. Σημίτης απέκτησε τη φήμη του εκσυγχρονιστή και μία θέση στο ΕΣΡ. Πολύ γνωστή είναι η φιλία του με τον πρώην υπουργό Χ. Παμπούκη και την πρώην σύμβουλο του Γ.Παπανδρέου, Γλ. Σιούτη . Η οργάνωση του κ. Φλογαίτη χρηματοδοτήθηκε αδρά όταν υπουργός Εξωτερικών ήταν ο Γ.Παπανδρέου, αλλά συνεργάτες του υποστηρίζουν ότι οι φιλίες του δεν έπαιξαν ρόλο.
Στενή φιλία, πάντως είχε και με τον πρώην υπουργό της Ν.Δ, τον Προκόπη Παυλόπουλο, ο οποίος τον είχε επιλέξει και για να τον αντικαταστήσει ως υπηρεσιακός υπουργός Εσωτερικών που θα διεκπεραίωνε τις εκλογές της 16ης Σεπτεμβρίου.
16-19-thumb-medium

Εξίσου καλές σχέσεις έχει και με τον πρώην υπουργό Εσωτερικών κι επί κυβέρνησης Καραμανλή υφυπουργό Εξωτερικών (αρμόδιο για τη χρηματοδότηση των ΜΚΟ) Ευριπίδη Στυλιανίδη. Ο νυν βουλευτής της Ν.Δ στην Κομοτηνή, μάλιστα, στο επίσημο βιογραφικό που είχε αναρτήσει τότε στον δικτυακό τόπο της Βουλής, δήλωνε ως επάγγελμα ότι είναι ερευνητής στο «Ευρωπαϊκό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου», δηλαδή στην οργάνωση του καθηγητή και φίλου Φλογαίτη (το αφαίρεσε όταν επισημάνθηκε σε σχετικό δημοσίευμα).
Ο κ.Φλογαίτης, ίσως τυχαία, είχε δείξει ενδιαφέρον για την περιφέρεια του τότε αρμόδιου υφυπουργού, τη Ροδόπη, την οποία επέλεγε συχνά για τη διοργάνωση των συνεδρίων του και όχι μόνο.

Σε λεύκωμα που είχε εκδώσει ο Ευρ. Στυλιανίδης και στο οποίο ανέφερε τις δράσεις της αναπτυξιακής βοήθειας (από τις χρηματοδοτούμενες από τον ίδιο ΜΚΟ) έγραφε: «Το πρόγραμμα «Κίκονες» συνέβαλε στην ανάπλαση των πρώην αθλητικών κατασκηνώσεων της Μαρώνειας στη Ροδόπη όπου δημιουργήθηκε το «Θρακικό Κέντρο Ευρωπαϊκού Πολιτισμού». Η οργάνωση που υλοποίησε το εν λόγω πρότζεκτ ήταν αυτή του καθηγητή Φλογαίτη.

Το συγκεκριμένο πρόσωπο είχε την εκτίμηση κι άλλων πολιτικών που τον τίμησαν είτε με τη φιλία τους, είτε διορίζοντας τον σε διάφορες θέσεις. Ακόμα και επί Ανδρέα Παπανδρέου, όταν ήταν λέκτορας, είχε αναλάβει διευθυντική θέση στο υπουργείο Εσωτερικών. Αργότερα, υπήρξε μέλος πολλών επιτροπών του υπουργείου Εσωτερικών για τη δημόσια διοίκηση, ενώ τοποθετήθηκε και στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Έχει τοποθετηθεί επίσης -μεταξύ άλλων- και στο Δ.Σ του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, όπως και στην Επιτροπή για την αναμόρφωση του συστήματος διοίκησης των δικαστηρίων του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Ο συγκεκριμένος καθηγητής λοιπόν ανέλαβε τώρα να δημιουργήσει και μία «Ακαδημία Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την Καλή Διακυβέρνηση» με σκοπό να εκπαιδεύσει δημοσίους λειτουργούς, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, για την πάταξη της διαφθοράς και της αδιαφάνειας.

Ο γ.γ του υπουργείου, κ. Σούρλας, συναντήθηκε πρόσφατα μαζί του. «Η εν λόγω Ακαδημία αποτελεί έναν από τους νέους πυλώνες του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου», στη διοίκηση του οποίου μετέχει και το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» είπε, προσθέτοντας μερικά ακόμα ερωτήματα για το είδος της σχέσης. Ο κ. Σούρλας απάντησε στον «Ε» ότι αυτή η σχέση υπήρχε από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Ως «κερασάκι στην τούρτα» ήρθε η πρόσφατη ανακοίνωση ότι «Πρόεδρος του Συμβουλίου Προσωπικοτήτων της Ακαδημίας αναλαμβάνει ο επίτιμος εισαγγελέας του Αρείου Πάγου και Εθνικός Συντονιστής για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, Ιωάννης Τέντες» ο οποίος μόλις ανέλαβε το 5ετούς θητείας σημαντικότατο αξίωμα για την πάταξη της διαφθοράς. Σύμφωνα με ανακοίνωση της οργάνωσης του κ.Φλογαίτη, ο κ. Τέντες προέδρευσε πρόσφατα και σε εκδήλωση που πραγματοποίησε για το Σύνταγμα και στην οποία συμμετείχε και ο Ευρ.Στυλιανίδης αλλά και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Γ.Σούρλας, απαντώντας στα ερωτήματα του «Ε», υποστήριξε ότι ήταν οι εκπρόσωποι της οργάνωσης που τον επισκέφτηκαν και του είπαν ότι θα χρειαστούν σεμινάρια εκπαίδευσης των υπαλλήλων για να παταχθεί η διαφθορά και ότι εκείνοι έχουν την τεχνογνωσία για να το κάνουν. Για την προέλευση των πόρων, απάντησε ότι δεν γνωρίζει κάτι, αλλά δεν θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του υπουργείου. Για το ίδιο θέμα οι εκπρόσωποι της «Ακαδημίας» είπαν κι αυτοί ότι δεν γνωρίζουν και ότι ίσως «οι ίδιοι οι εκπαιδευόμενοι να πληρώνουν για να εκπαιδευτούν, όπως στα προγράμματα πιστοποίησης». Σε νεότερη επικοινωνία μας ωστόσο, υποστήριξαν ότι οι καθηγητές και οι δικαστές που θα κάνουν τα σεμινάρια δε θα λάβουν αμοιβή.

(siouti@ependytis.gr)